Sanoista tekoihin: Kaupalla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten Suomi syö 0

Kuvateksti: Retki kauppaan -opetuskokonaisuus laajenee tänä vuonna eri puolille Suomea. Retki tukee opetussuunnitelman mukaista ”ulos luokasta oppimaan ” -ajattelua, jossa oppilaitoksia kannustetaan yhteistyöhön yritysten kanssa osana koulutyötä ja opiskelua.

Kuva: Lari Lappalainen

Yli 70 uutta terveellisempää lapsille suunnattua tuotetta, kymmeniä vähäsuolaisempia ja -sokerisempia elintarvikkeita, kattavampi kasvisruokatarjonta ABC:llä, kuluttajataitoja ja kokkikursseja lapsille… S-ryhmä oli ensimmäinen yritys, joka teki oman ravitsemussitoumuksensa vuonna 2017 ja niitä tehdään koko ajan lisää. Valtion ravitsemusneuvottelukunnan toimintamalli palkittiin tänään Ravitsemusteko 2019 -tunnuksella.

Vuonna 2017 käynnistyneen Ravitsemussitoumus-toimintamallin tavoitteena on taklata kansantauteja ja parantaa suomalaisten syömän ruoan ravitsemuksellista laatua. Työhön on kutsuttu kaikki ruoan kanssa toimivat tahot.

– Kaupalla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten Suomi syö. Kun fiksut valinnat tehdään helpoiksi, niitä myös tehdään.  Viime vuosina olemme nähneet tämän etenkin kasvisten käytön osalta. Yhteistyö Satokausikalenterin kanssa näyttävine esillepanoineen ja jatkuvine vinkkeineen ja resepteineen on kasvattanut suomalaisten kasvisostoja miljoonilla kiloilla, suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen SOK:lta summaa.

Myös kaikkien ABC-asemien salaattipöytä on monipuolistettu ja noutopöytään on lisätty päivittäinen kasvisruokavaihtoehto. ABC-asemilla käy päivittäin syömässä noin 30 000 asiakasta, joten monipuolisella kasviskattauksella voidaan vaikuttaa todella monen suomalaisen ruokavalioon.

– Terveellisempään syömiseen liittyy toiveita mutta myös huolia ja esteitä. Kun esteitä ja huolia pystyy vähentämään esimerkiksi hintoja laskemalla ja tarjontaa parantamalla, kasvaa parempien valintojen todennäköisyys, suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen SOK:lta toteaa.

Valikoimien kehittämisen sekä tuotteiden ja reseptien muokkaamisen lisäksi terveellisiin ruokavalintoihin voidaan vaikuttaa myös opetuksen kautta. Yhteistyössä Ruokatiedon kanssa toteutettu, peruskoulun alaluokkalaisille suunnattu Retki kauppaan -opetuskokonaisuus on S-ryhmän tuorein panostus lasten terveellisen syömisen edistämiseksi. Lisäksi eri puolilla Suomea on jo vuosia järjestetty kouluikäisille ilmaisia Ässäkokki-kursseja yhteistyössä Marttojen kanssa. Näin opetetaan koululaisille satokausien mukaista kokkaamista ja arjen ruokataitoja.

S-ryhmän 2017 – 2020 Ravitsemussitoumuksen ohjaamia tekoja

Retki kauppaan

  • Mahdollistamme yhdessä Ruokatiedon kanssa opetuskokonaisuuden, joka vie oppilaat opettajan johdolla lähimarkettiin oppimaan kaupasta ja ruokaketjusta. Kaupparetken ja siihen liittyvän materiaalin avulla koululaiset oppivat kestävän kehityksen teemoja, kuluttajataitoja sekä monilukutaitoa.
  • Mukana on satoja S-ruokakauppoja eri puolilta Suomea. Opetuskokonaisuuden oppimateriaalit on toteuttanut Ruokatieto, eivätkä ne sisällä markkinointimateriaalia.
  • Retki kauppaan -opetuskokonaisuutta pilotointiin vuonna 2018. Erittäin myönteisen palautteen myötä kokeilu päätettiin laajentaa koko Suomen alueelle.

Ässäkokki-kurssit

  • Järjestämme kouluikäisille ilmaisia Ässäkokki-kursseja yhteistyössä Marttojen kanssa. Näin opetamme koululaisille satokausien mukaista kokkaamista ja arjen ruokataitoja.
  • Vuoden 2019 kevät-, kesä ja syyskaudella Ässäkokki-kursseja on järjestetty noin 80 eri puolilla Suomea.

Kotimaista-, Rainbow- ja Xtra -tuotteet

  • Huomioimme omien merkkiemme tuotteita kehittäessämme aina suolan, sokerin ja rasvan määrän ja pyrimme näissä mahdollisimman terveelliseen lopputulokseen (sokerisitoumus & suolasitoumus).
  • Esimerkiksi suolan kohdalla tavoittelemme aina voimakassuolaisuusrajan alittamista. Vuoden 2018 lopussa suolaa oli vähennetty 8 tuotteesta, kuten paistopistetuotteista ja meetvursteista.

Lisää terveellistä ruokaa lapsille S-ruokakaupoista

  • Lanseeraamme terveellisiä lasten suosikkiruokia ja nostamme niitä näyttävästi esiin myymälöissämme. Valikoimiin on lisätty jo yli 70 terveellisempää tuotetta.
  • Lisäksi järjestimme syksyllä 2017 foorumin, jonka tavoitteena oli pyrkiä yhdessä löytämään nopeita keinoja parantaa lapsille mieluisten ruokien terveellisyyttä, herkullisesta mausta tinkimättä.

Satokausikasvikset

  • Haluamme auttaa suomalaisia pääsemään suositeltuun kulutustavoitteeseen: puoli kiloa kasviksia päivässä. Satokausiajattelun mukaisesti tuomme yhä enemmän kunkin kauden kasviksia myyntiin kauppojemme parhaille paikoille.
  • Lisäämme enemmän kasvisvaihtoehtoja ABC-ravintoloiden valikoimiin. ABC:n noutopöytään on lisätty päivittäinen kasvisruokavaihtoehto.
  • ABC:n salaattipöytä on uudistettu yhdessä Satokausikalenterin kanssa tarjoamaan kattavan valikoiman satokauden kasviksia.
  • Olemme lisänneet yhdessä Satokausikalenterin kanssa kasviksiin liittyvää viestintää ja markkinointia myymälöissämme. Parhaimmillaan 3 miljoonaa suomalaista tavoittavissa Yhteishyvä-lehdessä ja yhteishyvä.fissä tarjoamme artikkeleita, reseptejä ja videoita satokausikasviksista ja terveellisistä vaihtoehdoista.

Lisäksi

Suomu nousuun -kampanja

  • Kasvatamme kotimaisen kalan arvostusta ja lisäämme sen osuutta ruokapöydissä. Prismoissa ja S-marketeissa lanseerasimme Sesonkikala-konseptin, joka on suunniteltu yhteistyössä Satokausikalenterin kanssa. Ruokakauppoihimme olemme tuoneet paljon uusia, erityisesti kotimaisia kalatuotteita. Olemme myös laskeneet kalan hintaa.
  • Suomu nousuun -kampanja sai alkunsa Kantar TNS Oy:n Ruoka 2018 -raportista, jonka mukaan yli puolet suomalaisista haluaisi lisätä kalan osuutta ruokavaliossaan.
  • Yleinen käyttäjänimi ( 448 kirjoitusta)

    Patarumpu on yleinen käyttäjänimi, jonka alla kirjoittavat useat S-ryhmän päivittäistavarakaupan asiantuntijat. Kirjoittajien allekijoitukset näkyvät jokaisen kirjoituksen lopussa.

Mitä mieltä sinä olet?