Vieraskynä: Vastuullisuus voi olla helppokin valinta 0

Korvikkeiden ja yleisen niukkuuden aika kauppojen hyllyillä on kaukana takana. Kuluttajat tekevät ennennäkemättömien valikoimien äärellä myös entistä enemmän valintoja. Runsaudenpulassa Joutsenmerkki auttaa tunnistamaan ympäristön kannalta parhaat vaihtoehdot.

Kuluttamisen vastuullisuudesta puhutaan enemmän kuin koskaan. Ympäristö, ilmasto ja eettiset tuotantotavat ovat nousseet tutkijoiden ja aktivistien keskuudesta ihan tavallisten kahvipöytäkeskustelujen aiheeksi. Suuntaus on ilahduttava.

Vastuullisuuden tavoittelussa haastavinta on kuitenkin siirtyä sanoista tekoihin. Ilman luotettavaa tietoa tuotantotavoista tai tuotteiden alkuperästä tehtävästä tulee liki mahdoton. Useimmissa kaupoissa kuluttaja kohtaa tuhansia tai kymmeniä tuhansia tuotteita, eikä valinnanvarasta ole pulaa. Jos kuluttajan olisi jokaisen tuotteen kohdalla pysähdyttävä tutkimaan ainesosaluetteloa, googlailemaan termien merkityksiä tai vedettävä myyjää hihasta kysyäkseen asiasta, kalenteri olisi tyhjennettävä kauppareissun tieltä.

Kenenkään asiantuntemus ei riitä arvioimaan nopeasti ja luotettavasti jokaisen tuotteen ympäristö- ja terveysvaikutuksia, eikä kaikkea tarvittavaa tietoa välttämättä saa tuoteselosteista. Tarvittaisiin siis sekä lisätietoa että yksityiskohtaista asiantuntemusta, jota edes ympäristöasioiden ammattilaisella ei tuotevalikoiman laajuuden takia välttämättä aina ole.

Ympäristö- ja terveysväittämistä ei varmasti ole pulaa, mutta väittämiä koskevien faktojen löytäminen voi toisinaan olla työlästä. Tässä apuun tulevat riippumattoman kolmannen osapuolen myöntämät ympäristömerkit. Joutsenmerkin bongatessaan kuluttaja voi olla varma, että alan parhaat asiantuntijat ovat arvioineet tuotteen kuuluvan tuoteryhmänsä parhaimmistoon.

Joutsenmerkittyä valitsemalla kulutan vähemmän

Joutsenmerkki viettää tänä vuonna 30-vuotisjuhliaan. Vuosien varrella tuotevalikoima on laajentunut hurjasti, ja myös mittakaava on kasvanut: arkisten perustarpeiden kuten pyykinpesuaineiden lisäksi merkin voi nykyään saada vaikkapa kerrostalo tai sijoitusrahastokin.

Joutsenmerkin kriteerit vaativat paljon muutakin kuin tiettyjen haitallisten ainesosien poistamista tuotteista. Esimerkiksi kierrätysmateriaaleja suositaan, pakkausmateriaalien määrää rajoitetaan ja laatuun panostetaan. Riittoisat ja tehokkaat pesuaineet tai pitkäikäiset käyttötavarat tarkoittavat, että kokonaisuutena kulutamme vähemmän.

Kuluttajan kannalta ilahduttavaa on myös, ettei ympäristömerkki läheskään aina tarkoita korkeampaa hintaa.

Uuden Joutsenmerkityn tuotteen bongatessani tiedän, että tuotteen valmistaja, sen valikoimiinsa ottanut kauppa ja Joutsenmerkillä työskentelevät kollegani ovat tehneet valintoja kestävämmän tulevaisuuden puolesta – ja minun puolestani.

Silloin on helppo hymyillä. Valveutuneita ja suuntaa näyttäviä kuluttajia tarvitaan, mutta suurin vaikuttavuus saavutetaan, kun hyvät valinnat tehdään helpoiksi kaikille. Vaikka työtä sekin vaatii.

Riikka Holopainen
toimitusjohtaja
Ympäristömerkintä Suomi

infokuva

Riikka Holopainen
toimitusjohtaja
Ympäristömerkintä Suomi

Mitä mieltä sinä olet?