Kala-alan toimijat koolla: Miten lisää kotimaista kalaa kuluttajan lautaselle? 0

Lisää kotimaista kalaa ruokapöytään

Kala kiinnostaa nyt kuluttajia ja uusille, innostaville ja helpoille kalatuotteille on tilausta. Vaikka kala löytää jo tiensä entistä useammin ostoskoriin, potentiaalia kasvuun on vielä paljon. S-ryhmä kutsui kala-alan toimijoita yhteen ratkomaan yhtälöä kotimaisen kalan syönnin edistämiseksi. Päivän aikana puhuttivat niin tuotekehitys, saatavuus kuin kotimaisen kalan ilmiöittäminen.

Suomalaiset ovat innostuneet syömään kotimaista kalaa. S-ryhmän kaupoissa kalan suosiota siivittivät vuonna 2019 valtakunnallinen Suomu nousuun -kampanja ja Sesonkikala-konsepti. Niiden myötä kalan myynnissä on nähty poikkeuksellisen vahva 20 prosentin kasvu, ja valikoimiin on saatu kymmeniä uusia tuotteita.

– Kampanjasta on saatu valtavasti hyvää palautetta. Kysyntää on kuitenkin selvästi vielä enemmän ja esimerkiksi helppokäyttöisissä kalajalosteissa on paljon potentiaalia kasvuun. Kotimaisista kaloista silakan ja särkikalojen hyödyntäminen on vielä alkumetreillä, S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa kertoi kampanjan kokemuksista.

Kalavallankumouksen seuraava loikka

S-ryhmä haluaa jatkaa kotimaisen kalan syönnin edistämistä ja kutsui kala-alan toimijoita koolle pohtimaan siihen keinoja. 23.1.2020 järjestettyyn tilaisuuteen osallistui runsaslukuinen joukko ammattilaisia kalaketjun eri osista.

Alan yhteinen tilaisuus on osa vuonna 2017 julkistetun S-ryhmän Ruokamanifestin toteutusta. Yksi sen teeseistä on kalavallankumous eli kalan arvostuksen ja käytön lisääminen. Ruokamanifestin ajatukseen kuuluu, että se ei jää puheeksi vaan etsitään konkreettisia toimenpiteitä, jotka vievät tavoitetta eteenpäin.

– Suomu nousuun -kampanja oli tällainen teko. Sen menestys osoitti, miten valtavasti potentiaalia alalla vielä on. Nyt on aika tehdä seuraava loikka kalavallankumouksessa. Siinä tarvitsemme yhteistyötä, yksin ei mikään toimija siinä onnistu. Siksi halusimme kutsua koko kalaketjun toimijat yhteisen pöydän ääreen, tilaisuuden avannut kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu SOK Vähittäiskaupan ketjuohjauksesta totesi.

Mistä 2020-luvun sushi-ilmiö?

Valtaosa kuluttajista kertoo haluavansa lisätä kalan syöntiä. Kuluttajat kaipaavat erityisesti lisää helppoja tuotteita arkeen. Kalaa suosii moni megatrendi, olipa ostoperusteena sitten terveellisyys, laadukkuus, ilmasto tai ekologisuus. Myös kaikki S-ryhmän ruokakaupoissa tarjolla olevat kalat ja äyriäiset on nostettu kestävistä kalakannoista.

– Aika on nyt monella tapaa kalan puolella. Kannattaa lähteä rohkeasti liikkeelle uusien ideoiden kanssa. Mistä löytyvät esimerkiksi kotimaisen kalan sushi-ilmiö, uuden ajan näppärät arkiset kalaruoat tai toisaalta luksustuotteet, joilla profiloidutaan ulkomaillakin, Antti Oksa pohti. 

Kotimaisen kalan tarina jatkuu

Tuote- ja pakkauskehitys sekä kalan jalostusarvon nostaminen puhuttivatkin paljon päivän aikana. Niissä kalalla on kirittävää verrattuna liha- ja kasviproteiinituotteisiin. Myös kalaketjun toiminnan tehostamisessa ja kalan käsittelytapojen kehittämisessä nähtiin mahdollisuuksia. Kalan saatavuus erityisesti kalastajien määrän vähetessä puolestaan herätti huolta.

Kolmantena teemana nousivat esiin viestintä ja markkinointi, joita tarvitaan kuluttajien ruokatottumusten muutoksessa. Ammattitaitoinen brändäys ja tarinallisuus ovat nykypäivänä avainasemassa monen menestystarinan takana. Niistä nousevat ruokailmiöt ja toisaalta ilman niitä hyväkin tuote voi jäädä kuluttajilta huomaamatta. – Kotimainen kala eri muodoissaan on hieno tuote, jonka tarina ansaitsee jatkoa ja päivityksen uuteen aikaan. Tässä työssä S-ryhmä haluaa olla mukana jatkossakin sekä omilla toimillamme että kalaketjun yhteistyössä, Ilkka Alarotu tiivisti.

  • Yleinen käyttäjänimi ( 460 kirjoitusta)

    Patarumpu on yleinen käyttäjänimi, jonka alla kirjoittavat useat S-ryhmän päivittäistavarakaupan asiantuntijat. Kirjoittajien allekijoitukset näkyvät jokaisen kirjoituksen lopussa.

Mitä mieltä sinä olet?