Muovikassien myynti jatkaa laskuaan – uutena vaihtoehtona tarjolle Reilun kaupan puuvillakassi 0

Reilun kaupan puuvillakassi

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään.

Ainakin osalla kuluttajista muovikassi on vaihtunut paperiseen vaihtoehtoon, sillä paperikassien menekki on kasvanut samalla aikavälillä huomattavasti, peräti 20 prosenttia. Biohajoavien kassien kysyntä on puolestaan kasvanut vuodessa 44 prosenttia. Kestokassien myynti on pysynyt samalla tasolla parin viime vuoden ajan.

S-ryhmä on mukana muovikassisitoumuksessa, jolla pyritään vähentämään muovijätteen syntymistä ja merten roskaantumista. Tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä muovikasseja käytettäisiin vuosittain alle 40 kappaletta asiakasta kohden.

Reilun kaupan puuvillakassi on vastuullinen valinta

Uutena vaihtoehtona muovikasseille toimme maaliskuussa myyntiin Reilun kaupan puuvillasta valmistetut puuvillakassit, jotka ovat saatavilla suuresta osasta S-ryhmän ruokakauppoja.

– Haluamme tarjota asiakkaillemme vastuullisia vaihtoehtoja, ja päädyimme tuomaan valikoimaan Reilun kaupan puuvillasta valmistetut kassit. Seuraamme mielenkiinnolla, miten puuvillakassit otetaan vastaan asiakkaiden keskuudessa ja millainen vaikutus tällä uudella vaihtoehdolla on muista materiaaleista valmistettujen kassien myyntiin, kertoo vastuullisasiantuntija Anni Loukaskorpi SOK:lta.

Reilun kaupan merkillä puuvillakassissa on väliä, sillä sekä viljelijät että ympäristö hyötyvät Reilusta kaupasta.

– Viljelijät saavat myymästään Reilun kaupan puuvillasta aina vähintään Reilun kaupan takuuhinnan ja sen päälle maksettavaa Reilun kaupan lisää, jonka käytöstä osuuskunnan jäsenet päättävät yhdessä. Lisäksi Reilun kaupan kriteerit kieltävät lapsityövoiman hyväksikäytön. Siksi Reilun kaupan kassi on vastuullinen valinta, muistuttaa Reilu kauppa ry:n viestintä- ja markkinointipäällikkö Mirka Kartano.

Lisäksi Reilun kaupan puuvillatuotannossa otetaan ympäristö huomioon.

– Reilu kauppa muun muassa kouluttaa ja tukee viljelijöitä vähentämään kemikaalien ja veden käyttöä ja sopeutumaan muuttuvaan ilmastoon, Kartano toteaa.

Tutkimukset osoittavat, että esimerkiksi Intiassa Reilu kauppa on nostanut puuvillan viljelijöiden tuloja, vähentänyt lapsityövoiman hyväksikäyttöä ja hillinnyt ympäristöhaittoja.

S-ryhmä tekee työtä vastuullisen puuvillatuotannon edistämiseksi myös laajemmin – tavoitteenamme on, että kaikissa omien merkkien ja oman maahantuonnin vaatteissa ja kodintekstiileissä käytetään vain vastuulliseksi varmennettua puuvillaa vuoden 2025 loppuun mennessä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että puuvilla on sertifioitua luomua, kierrätettyä, Reilun kaupan tai Better Cotton Initiative -aloitteen mukaista.

Muista kassien uusiokäyttö

Ostoskassin materiaaliakin merkittävämpää on kuitenkin se, että jo ostettua kassia käytettäisiin mahdollisimman monta kertaa ja että kassi pääsisi kiertoon elinkaarensa päätteeksi.

– Tärkeää onkin, että muistaa ottaa sen omistamansa kassin kotoa mukaan kauppareissulle, jotta välttyy ostamasta turhaan uusia muovipusseja tai muita ostoskasseja, vastuullisuusasiantuntija Anni Loukaskorpi muistuttaa.

Paperikassin voi uusiokäyttää esimerkiksi pahvien kierrätyksessä ja muovikassin roskapussina tai muovinkeräyksessä. Puuvillakassit ja kestokassit puolestaan ovat pitkäikäisiä ostoskasseja, koska niitä pystyy tarvittaessa huoltamaan. Esimerkiksi puuvillakasseja voi pestä pesukoneessa muun pyykin seassa.

Myös S-ruokakauppojen muovikassien saralla on tapahtunut kehitystä ympäristölle parempaan suuntaan. Kilpailutimme alkuvuodesta S-ryhmän ruokakauppojen muovikassit, joissa kierrätysmateriaalin määrä nousee muutoksen myötä huomattavasti. Vuonna 2019 muovikassien materiaalin kierrätysprosentti oli 63. Arvioiduilla volyymeillä ja uusilla kierrätysmateriaalien osuuksilla tulos tulee jatkossa olemaan 87 %.

  • Yleinen käyttäjänimi ( 487 kirjoitusta)

    Patarumpu on yleinen käyttäjänimi, jonka alla kirjoittavat useat S-ryhmän päivittäistavarakaupan asiantuntijat. Kirjoittajien allekijoitukset näkyvät jokaisen kirjoituksen lopussa.

Mitä mieltä sinä olet?