Vieraskynä: Tuoreen leivän tuoksu luo elämyksellisyyden tuntua ruokakauppaan ‒ S-ryhmän kaupoissa leipoo käsin yli 300 Fazerin artesaanileipuria joka päivä 0

Fazer myymäläleipomo Prisma Viikki

Vasta leivotun leivän huumaava tuoksu tulvahtaa vastaan jo 60 S-ryhmän kaupan leipäosastolla. Toisin kuin voisi kuvitella, tuoksu ei tule perinteisestä paistopisteestä, vaan ihka oikeasta leipomosta. Fazerin myymäläleipomoissa artesaanileipurit tekevät taikinat itse ja leipovat leipää alusta asti käsityönä joka päivä. Tämä sopii suomalaiselle, joka haluaa usein ostaa leipänsä lämpimän tuoreena. Käsin leivotun, supertuoreen leivän myynti kasvoi 10 % vuonna 2019 S-ryhmän kaupoissa.

Fazerin myymäläleipomon avautuminen omaan vakiokauppaan saa monet ilahtumaan ikihyviksi. Sana on kiirinyt. Kukapa ei haluaisi asioida leipäosastolla, joka muistuttaa viehättävää ranskalaista leipäkauppaa. On arjen pieniä nautintoja poimia uunituore leipä paperipussissa ostoskoriin. Juuri tuoreempaa ja lähempänä leivottua leipää ei oikein voi saada. Meillä kun leipätaikina tehdään alusta asti itse kaupan sisällä ja jauhotkin tulevat omasta myllystä Lahdesta.

Myymäläleipomon tulo kauppaan rikastuttaa leipäosaston valikoimaa

Ruokakaupoilta halutaan nykyisin elämyksellisyyttä ja valikoimaan toivotaan terveellisiä, kotimaisia ja vastuullisesti tuotettuja vaihtoehtoja. Kulutus on nykyisin entistä yksilöllisempää. Arvot ohjaavat ruokavalintoja, joista on tullut osa ihmisten identiteettiä. Monet kuluttajista ovat tarkkoja siitä, mitä syövät.

Leipä kuuluu oleellisesti ruokavalioomme ja on ostoskorin vakiotuote: Fazerin suuren leipätutkimuksen mukaan 76 % suomalaisista syö leipää joka päivä ja leipää kuluu keskimäärin noin 40 kiloa per henkilö vuodessa. Viime vuosina vaalea ja tumma leipä ovat vuoroin pitäneet suosituimman leivän piikkipaikkaa, mutta nyt haastajaksi on noussut kauraleipä. Myös artesaanileipien suosio on kasvanut Suomessa tasaisesti. Enää niitä ei osteta vain viikonlopun herkkuhetkiin, vaan käsin tehty leipä löytää tiensä monen suomalaisen ostoskoriin myös arkena.

Leipurin ammatti palaa juurilleen

Myymäläleipomoiden suosion myötä myös suomalaisten leipurien määrä on kasvussa. Yksi myymäläleipomo työllistää tyypillisesti kolmesta viiteen leipuria. Suomen suurimmassa myymäleipomossa kauppakeskus Kaaren Prismassa Kannelmäessä työskentelee jopa 15 artesaanileipuria. Me Fazer Leipomoilla haluamme varmistaa, että myymäläleipomoihimme riittää taitavia artesaanileipureita. Tästä syystä olemme käynnistäneet Fazerin oppisopimuspohjaisen artesaanileipurikoulun, joissa koulutamme leipureita omiin tarpeisiimme ja panostamme erityisesti käden taitoihin. Tänä vuonna uunista ulos tulee jo kolmas vuosikurssi.

Fazer Leipurit ovat osa S-ryhmän kauppojen palvelukokonaisuutta

Fazer kehittää myymäläleipomokonseptiaan siten, että se tukee S-ryhmän leipäosastojen elämyksellisyyttä. Suurin osa myymäläleipomoistamme on Prismoissa, mutta tulevaisuudessa S-marketien uudistumisen myötä artesaanileipomon voi löytää myös useista S-marketeista.

Verkkokaupan kasvaessa on tärkeää, että myymäläleipomoiden tuotteet löytyvät helposti verkkokaupan valikoimista ja että tuotteita on saatavilla, kun tilausten keräily myymälässä alkaa aamuvarhaisella. Niinpä olemme yhteistyössä muokanneet valikoimaa ja leivonta-aikatauluja yhteensopiviksi aikaistuneeseen tarpeeseen.

Myös valikoiman kehityksessä teemme yhteistyötä ja tuloksiakin on saatu. 28.2. ruisleivän päivänä esittelimme Pehmeä 100% ruisleivän, ja nyt hyvän leivän ystävät ovat toivoneet meiltä mm. leivinhiivattomia tuotteita. Tällä viikolla lanseerasimme Vaalean Hapanjuurileivän, joka on artesaanileipien aatelia. Lisäaineita tai leivinhiivaa ei ole käytetty leivonnassa lainkaan. Vaaleaa Hapanjuurileipää saa Prismoista, joissa on Fazerin myymäläleipomo. Tätä kannattaa maistaa!

Markus Hellström

Markus Hellström on Fazer Leipomoiden toimitusjohtaja Suomessa. Hän on työskennellyt Fazer-konsernissa useissa eri johtotehtävissä yli 20 vuoden ajan. Hellström on koulutukseltaan diplomi-insinööri.  Hänellä on vahva strateginen ja liikkeenjohdollinen tausta. Hän on luonnonystävä ja johtaa useita kestävää kehitystä edistävää hanketta Fazer Leipomoilla.    

  • Yleinen käyttäjänimi ( 481 kirjoitusta)

    Patarumpu on yleinen käyttäjänimi, jonka alla kirjoittavat useat S-ryhmän päivittäistavarakaupan asiantuntijat. Kirjoittajien allekijoitukset näkyvät jokaisen kirjoituksen lopussa.

Mitä mieltä sinä olet?